PROVKÖRNING: Bentley Continental GT V8 – mer jakt än sport

Jag provkörde en Bentley Continental GT med V8:an på 507 hästar. Bilen är imponerande; den är bekväm, tyst och komfortabel.

Tack vare effekten och vridet i dubbelturbo-V8:an så är bilen hyggligt snabb, men farten känns inte. Jag förstod inte hur fort det gick innan jag tittade på hastighetsmätaren. Ljudet är dämpat men ändå gurglande kraftfullt; vid acceleration så låter det som att dra på för fullt i en yacht (därav “jakt”i rubriken till inlägget…).

Pressar man bilen med små slalomrörelser så styr den in hyggligt bra. I lite tvärare kurvor så understyr den dock när den pressas; det går inte att maskera 2,3 (!) tons vikt, även om Bentleyn gör det så bra som det nu går. Att kliva tillbaka från Continental GT till min California är en stor kontrast; det kändes nästan som att kliva från en Porsche Cayenne Turbo till en 911 GT3:a…

Leendet infinner sig inte riktigt, såsom det gör i sportbilar som Californian eller Porsche 911/Boxster S.  Men Bentleyn är förstås en annan typ av bil. Dessvärre är det ingen bil som passar mig. Har inte analyserat exakt vilka konkurrenterna är men jag skulle mycket hellre ha en Maserati GranTurismo Sport, som är väsentligt billigare eller en Aston Martin Rapide som är både sportigare och snyggare. Eller varför inte en annan, fantastisk bil som också har en dubbel-turbo-V8 och som jag provkörde i veckan! Rapport kommer snart, men ni kan säkert gissa vilken bil det är.

Bentleyn har dock en fin inredening. Det är några Audi-detaljer, men mycket färre än i den ursprungliga versionen av Continental. Jag provade att sitta “bakom mig själv” i baksätet och det var bra med utrymme. Däremot är bagageutrymmet (358 l) inget vidare.

Continental GT känns lite som en Audi S8 med två dörrar, vilket den också är… Köper man en S8 i stället, så spar man en dryg halvmiljon, får en bil som är 0,6 sekunder snabbare till hundra (4,2 vs, 4,8) och som har mycket bättre utrymmen. Audin har dessutom faktiskt en inredning som håller Bentley-klass. Då blir det svårt att motivera priset på Bentleyn, om man inte tycker väldigt mycket om känslan/varumärket.

Så till det slutliga lackmus-testet; vill jag ta med mig bilen hem? Dessvärre är svaret på den frågan: nej.

Advertisements

2 thoughts on “PROVKÖRNING: Bentley Continental GT V8 – mer jakt än sport

  1. Pingback: TEST DRIVE: BMW M5 – OMG! – The Thrill of Driving

  2. Pingback: TEST DRIVE: BMW M5 – OMG! – The Thrill of Driving

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s