PROVKÖRNING: Nya Porsche Boxster S – briljant och suverän!

Jag provkörde nya Porsche Boxster S (981) för en tid sedan och jag blev mäkta imponerad. Till att börja med är bilen väldigt snygg; den påminner lite om såväl Carrera GT som 918 Spyder.

Det är varit en hel del debatt om Porsches elektriska servostyrning i nya 991 och Boxster. I Boxstern tycker jag dock att den fungerar mycket bra, t.o.m. bättre än i 991. Styrningen är direkt och kommunikativ, om än inte lika direktstyrd som i min California.

Chassit är följsamt både i standard- och sportläge. En bra sak är att man kan ställa in stötdämpare separat från övriga inställningar. Detta saknar jag i Californian, men det finns t.ex. på Ferrari 458.

Efter en tid i Californian är det kul att höra att motorljudet kommer bakifrån! Det går inte att komma ifrån att en bil med mittmotor (eller svansmotor) känns sportigare än en bil med motorn fram. Ljudet från motorn är fint om än lite svagare än 991 med sportavgssystem avstängt. Det beror nog på att 991 har en “Sound symposer”, vilket är ett rör som leder avgasljud in i coupén.

Prestanda känns endast marginellt sämre än i 991. Bilen har 315 hästar och accelererar från 0-100 km/h på 4,8 sekunder med dubbelkopplingslåda (PDK) och Sport Chrono. Dubbelkopplingslådan växlar väldigt mjukt utom i Sport Plus-läge, då Porsches ingenjörer tillåter att uppväxlingarna känns lite mer…

Bilen har en bra ratt med utmärkta växlingspaddlar (med SportDesign-ratten). Det finns indikatorer i ratten som lyser om Sport eller Sport Plus-lägena är inställda. En sak jag saknar är ett reglage på själva ratten för att ställa in Sport och Sport Plus-lägena, så att man kan ändra läge utan att behöva flytta handen från ratten och titta ned. Min California har en “Manettino”, M5:an har M1 och M2-knappar på ratten och Aston Martin Vanquish har knappar för såväl inställning av sportläge som stötdämpare, direkt på ratten.

Standardstolarna är väldigt bra och bekväma, med bra sidostöd. Hittade rätt körställning direkt. Pedalerna sitter också väldigt bra. Kvalitet i inredning är väsentligt bättre än förr. Den känns inte enklare än 991. Bilen var utrustad med stereo från BOSE, men den tyckte jag lät sådär.

Taket fälls ned på 9 sekunder i farten (upp till 50 km/h)! Att kunna fälla upp och ned taket i farten är något jag saknar i Californian, kanske skulle jag köra mer nedcabbad i så fall.

Leendet infinner sig verkligen när man kör Boxstern. Vad är då slutsatsen? Boxstern kostar hälften så mycket som en 911 Cabriolet. Prisvärt är ordet! Min California är tre gånger dyrare men definitivt inte tre gånger bättre. Nya Boxstern bådar gott för nya Cayman som precis visats. Om BMW 520d är världens bästa bil, måste Porsche Boxster S, med alla rimliga mått mätt, vara världens bästa sportbil. Aldrig har det gått att köpa en så komplett sportbil för så (i relativa termer) lite pengar!

Se även några av mina tidigare inlägg om nya Boxstern:

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s